<p> این شگرد افزون بر گسترش زیباییهای صوتی کلام، مفهوم خاصی را نیز به ذهن خواننده متبادر میکند. ژاله متحدین نیز، در مقالة «تکرار ارزش صوتی و بلاغی آن» ضمن بررسی نقش تکرار اجزای سخن، در تأثیر بیشتر کلام، به ارزش صوتی حروف نیز اشاراتی میکند. شعری است طربناک و پراحساس که در آن، همه اجزای کلام، در خدمت انتقال مفهوم و احساس شاعر هستند. در شعر فرخی، مواردی دیده میشود که گویی، شاعر با تکرار مصوتهای خاصی، حالت خاصی را اراده کرده است. در این زنجیره، هر یک از آواها در پیوند با آواهای دیگر، مفهوم و معنای خاصی را القا میکند، که در مجموع همة این خوشههای صوتی، در خدمت انتقال اندیشه و عاطفة شاعر قرار دارند. دو بیت زیر از یکی از، تغزلهای پر احساس فرخی انتخاب شده است، که موضوع آن شکوه و گلایهای عاشقانه است. «زیبایی این شعر هم مرهون موسیقی زیبای لفظی است، زیرا مفهوم آن بسیار عادی و همان مطالب روزمره است. وحیدیان کامیار، یکی از معانی حرف «ن» را، دلالت آن بر مضامینی چون، زمزمه و آواز و موسیقی میداند. دربارة شعر فردوسی نیز، غلامحسین یوسفی مقالة «موسیقی کلمات در شعر فردوسی» را نوشته که، در آن گوشههایی از موسیقی شعر فردوسی در داستان رستم و اسفندیار را، بررسی کرده است. </p>
<p> گذشته از اینها، ترنم خوشنوای مصوت بلند «آ» که 21بار، بهکار رفته است، همراه با ترکیب حرف نرم و بیدارکنندة «ه» و صامت «ر» که از همخوانهای روان و شفاف است، (رک: متحدین، 1354: 490) طراوت و سرسبزی و شادابی نوبهار را، در شعر جاری کرده است. اگر شعر فرخی را از این منظر مطالعه کنیم، باید گفت نمونههای زیادی را میتوان سراغ گرفت که، تکرار صامت خاصی با معانی مرتبط با همان صوت، تناسب و پیوند دارد. میتوان گفت، تکرار صامت «ن» با مضمون شعر، که نغمه و نواست، تناسب دارد. افزون براین باید گفت، فرخی از صامت «ش» معانی دیگری را هم اراده کرده است. ضمن آنکه برخی منابع به نقد این روایت پرداخته و با ضعیف یا جعلی دانستن این روایت؛ تعداد کثیری از فرقههای موجود در کتب ملل و نحل را ساختگی، سیاسی یا با اغراض شخصی دانستهاند. «صامتها بر حسب طرز ادا و مخرجشان، دارای طنین یا زنگی خاص هستند که سبب، تفاوت آنها از یکدیگر است. </p>
<p> از ویژگیهای این حرف آن است که، صوت آن در هنگام تلفظ، قابلیت امتداد دارد، در نتیجه از نظر موسیقیایی، دارای ارزش زیادی است. همانگونه که پیشتر اشاره شد، یکی از روشهای فرخی در تلفیق آوا و معنا، آن است که انواع حروف صامت و مصوت را در یک قطعه شعر، با یکدیگر پیوند میدهد، و یک زنجیرة صوتی را در سراسر شعر خلق میکند، به گونهای است که، از هر قسمتی از شعر صوت خاصی به گوش میرسد. در ابتدا باید گفت، هر یک از حروف صامت و مصوّت، از آنجایی که در طرز ادا و مخرج صدا، یکسان نیستند، دارای ارزشها و مفاهیم صوتی و معنایی متفاوتی هستند. با ذکر این نکته که در غالب موارد در شعر فرخی،آمیزهای از انواع اصوات از تکرار حروف مصوّت و صامت، به گوش میرسد، به گونهای که در یک زنجیرة صوتی خوشنوا را خلق کرده است. او ادامه داد تا مدرک دکترای خود را در تاریخ دریافت کند، که ده سال بعد در سال 1982 با عنوان حزب کارگر و تغییر سیاسی در اسکاتلند 1918-1929 دریافت کرد .</p><p></p>
<p> بااینحال تاریخنگاری رنسانس به علت علاقهمندی به کشف و شناخت گذﺷﺘﮥ ملتها و بهکارگیری آن در وقایعنگاریهای سیاسی، به تاریخ و تمدن ایران باستان توجه کرد و ارتقاء جایگاه آن را در میان ملتهای گذشته و حال در دستور کار خود قرار داد. ر.ک: همان، ج2، ص341) عصامی، افزون بر توهین و تحقیرهای زشت و بیشرمانه نسبتبه شیعیان، قاطعانه حدیث غدیر را از اخبار آحاد دانسته است و آن را قابل اطمینان نمیداند (ر.ک: همان، ج2، ص374) او با انکار و رد و تضعیف بسیاری از احادیث که دربارة فضایل و مناقب امیرمؤمنان7 از زبان پیامبر مکرم اسلام9 بیان شدهاند، مانند حدیث منزلت و غدیر و طائر، (ر.ک: همان، ج2، ص370-385) نهایت بیانصافی علمی خود را نمایان میکند. به کینه گشت خزان، با که؟ فیلم Raging Bull به تهیهکنندگی رابرت چارتوف و ایروین وینکلر با اقتباس از رمانی به نام Raging Bull: My Story نوشته خود شخصِ جیک لاموتا توسط استودیو Chartoff-Winkler Productions با بودجهای ۱۸ میلیون دلاری تولید و فروش ۲۴ میلیون دلاری را در گیشهها ثبت کرد.رابرت دنیرو برای نقشآفرینی در این فیلم بیش از ۲۵ کیلوگرم وزن خودش را افزایش داد.</p>
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0