چگونه در اسلام در 60 دقیقه پیشرفت کنیم
نوشته شده توسط : Tara79f

<p> هفتم: سبيل الله. يعنى كارى كه مانند ساختن مسجد منفعت عمومى دينى دارد، يا مثل ساختن پل و اصلاح راه كه نفعش به عموم مسلمانان مى رسد و آنچه براى اسلام نفع داشته باشد. و بعد از آنكه به شصت رسيد، چون دو برابر نصاب اول را دارد، بايد دو گوساله كه داخل سال دوم شده باشد بدهد. 1. احتياط واجب آن است كه فقير و مسكين بيش تر از مخارج سال خود و عيالاتش را از زكات نگيرد; و اگر مقدارى پول يا جنس دارد، فقط به اندازه كسرى مخارج يك سالش زكات بگيرد. 4. كسى كه بدهكار است و نمى تواند بدهى خود را بدهد، اگر چه مخارج سال خود را داشته باشد، مى تواند براى دادن قرض خود زكات بگيرد. 5. مسافرى كه خرجى او تمام شده، يا مَركبش از كار افتاده، چنانچه سفر او سفر معصيت نباشد و نتواند با قرض كردن يا فروختن چيزى خود را به گنجينه روشن برساند، اگر چه در وطن خود فقير نباشد مى تواند زكات بگيرد. ششم: بدهكارى كه نمى تواند قرض خود را بدهد. 1. به فقيرى كه گدايى مى كند مى شود زكات داد، ولى به كسى كه زكات را در معصيت مصرف مى كند، نمى شود زكات داد.</p>

<p> دوم: به كسى كه معصيت كبيره را آشكارا به جا مى آورد، احتياط واجب آن است كه زكات ندهند. 4. كسى كه مى تواند زكات را به مستحق برساند، اگر زكات را ندهد و بدون آنكه در نگهدارى آن كوتاهى كند از بين برود، چنانچه دادن زكات را به قدرى تأخير انداخته كه نمى گويند فوراً داده است، بايد عوض آن را بدهد و اگر به اين مقدار تأخير نينداخته، مثلا دو سه ساعت تأخير انداخته و در همان دو سه ساعت تلف شده، در صورتى كه مستحق حاضر نبوده چيزى بر او واجب نيست و اگر مستحق حاضر بوده، بنا بر احتياط واجب بايد عوض آن را بدهد. 3. چيزى را كه انسان بابت زكات به فقير مى دهد لازم نيست به او بگويد كه زكات است. اول: فقير. و آن كسى است كه مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد، و كسى كه صنعت يا ملك يا سرمايه اى دارد كه مى تواند مخارج سال خود را بگذراند فقير نيست. سوم: انسان نمى تواند مخارج كسانى را كه مثل اولاد خرجشان بر او واجب است از زكات بدهد، ولى ديگران مى توانند به آنان زكات بدهند. 2. صنعتگر يا مالك يا تاجرى كه درآمد او از مخارج سالش كم تر است، مى تواند براى كسرى مخارجش زكات بگيرد; و لازم نيست ابزار كار يا ملك يا سرمايه خود را به مصرف مخارج برساند. </p>
<p> يعنى آن كه دام در تمام سال از علف بيابان بچرد; پس اگر تمام سال يا مقدارى از آن را از علف چيده شده، يا از زراعتى كه ملك مالك يا ملك كس ديگر است بچرد زكات ندارد. ولى اگر در تمام سال يك روز يا دو روز از علف مالك بخورد، بنابر احتياط زكات آن واجب مى باشد. باسمه تعالى ـ اگر شرايط وجوب زكات در آن جمع باشد و به حدّ نصاب برسد زكات دارد. باسمه تعالى ـ اشكال ندارد، ولى اگر يك سال طلاى سكه دار باقى بماند و به حد نصاب باشد علاوه بر خمس درآمد، زكات هم واجب است به شرط آنكه پس از اداى خمس واجب، نصاب باقى باشد. «مالیات اسلامی، زکات، خمس و سهم امام است. آيا شخص مُكلّف مى تواند خودش حساب خمس و زكاتش را بكند و طبق مصارفى كه در رساله ذكر شده است به مصرف برساند؟ اگر انسان براى شتر و گاو و گوسفند خود چراگاهى را كه كسى نكاشته بخرد، يا اجاره كند، يا براى چراندن در آن باج بدهد، بايد زكات را بدهد. بود بايد زكات آن را بدهد.</p>
<p> پنجم: چهارصد و بالاتر كه بايد آنها را صد تا صد تا حساب كند و براى هر صد تا يك گوسفند بدهد. زكات مابين دو نصاب واجب نيست; پس اگر شماره گوسفندهاى كسى از نصاب اول كه چهل است بيش تر باشد تا به نصاب دوم كه صد و بيست و يك است نرسيده، فقط بايد زكات چهل تاى آن را بدهد و زيادى آن زكات ندارد و همچنين است در نصابهاى بعد. يادسپارى: زكات مابين دو نصاب واجب نيست; پس اگر شماره شترهايى كه دارد از نصاب اول كه پنج است بگذرد، تا به نصاب دوم كه ده تا است نرسيده فقط بايد زكات پنج تاى آن را بدهد، و همچنين است در نصابهاى بعد. لازم نيست زكات را از خود گوسفندها بدهد، بلكه اگر گوسفند ديگرى بدهد، يا مطابق قيمت گوسفند پول بدهد كافى است. هدف اصلی اعضای باند دفاع از قلمرو باند و تعریف و حفظ ساختار سلطه در باند بود. امروزه احکام شرعی در کتابهای توضیحالمسائل ارائه میشوند که نظرات مراجع تقلید را در بر دارند.</p>

 




:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: