وران هخامنشی
نوشته شده توسط : Tara79f

<p> در اسلام انواع نماز متعدد است. در گام سوم، براي يك مسلمان يا كسي كه به اسلام دعوت ميشود اين سئوال پديد ميآيد كه آيا دين برتر همان اسلام است؟ نام خدای زمان در زبانهای ایرانی میانه زروان یا زوروان است. مغان پیش از دین زرتشتی دارای بررسیهایی دربارهٔ زمان به گونهٔ تکامل یافتهٔ آن بودند که ظاهراً درون مایهٔ دین ایشان را میساخت. در ادبیات ویژهٔ وندیداد گفتگوی زرتشت با اهورامزدا، سبک و شیوه مطلوب مغان در مطرح کردن مضامین دینی است. ↑ ۶۰٫۰ ۶۰٫۱ «دکترفواد معصوم: از نظر ما روابط با ایران مسئلهای استراتژیک است | نوشتهها، پژوهشها و دغدغههای احسان هوشمند». این کار با روح تسامح اداری و با سیاستمدارا و سازش هخامنشیان تو گنجينه روشن دارد البته این وامگیری بهیچوجه مستلزم گرایش به آیین رایچ در نواحی شرقی ایران که زرتشتی بودهاند، را نشان نمیدهد، منتهی گاهشماری آن نواحی چون رنگ دینی داشت، بیشتر میتوانست با سلیقه و روح ایرانیان شرقی و غربی که به هر حال خدایان واحدی را میپرستیدند، سازگار باشد. اینکه هرودوت خاطر نشان میکند بدون حضور مغ در بین قوم هیچگونه مناسک و آداب مذهبی انجام نمیشدهاست، نشان میدهد که در بین طوایف ماد و پارس و خاندان سلطنت هخامنشی آیین واحدی وجود داشتهاست که در آن اهورامزدا همچون خدای بزرگ و میترا و آناهیتا همچون خدایان دیگر با آداب و تشریفاتی که نزد هر دو قوم پارس و ماد تحت نظارت مغها انجام میشدهاست، مورد نیایش بودهاند.</p>

<p> در دوران هخامنشی نه مغان دین زرتشتی داشتند و نه خانوادهٔ سلطنتی و با توجه به نقشی که مغان در اجرای مراسم مذهبی پارسیها داشتند و با در نظر گرفتن این نکته که آیین خاندان هخامنشی ممکن نیست با عقاید طبقات عامه طوایف پارسی مغایرت واقعی داشتهباشد، پیداست که درین ادوار هنوز دین زرتشتی در بین پارسیها نفوذ نداشتهاست. بر اساس فرگرد ۸ بند ۱۳ یکی از رسوم و آیینهای ویژهٔ مغان موبد گنجينه روشن د که ازدواج خودی را فقط جایز میدانستند و هر چه که پیوند ازدواج نزدیکتر بود، پسندیدهتر بهشمار میرفت. همانطور که اشاره شد جنگ روانی یکی از پیش پا افتادهترین اصول زندگی بشر بر روی کرهٔ زمین است و اصولاً راز بقای او علاوه بر جنگ کلاسیک و فیزیکی، جنگ روانی نیز بودهاست ولی در چند دههٔ اخیر که رسانهها و اطلاعات رشد بسیار زیادی کردهاند و به قولی، انفجار اطلاعات رخ دادهاست، دیگر جنگ روانی یک امر عادی و پیش پا افتاده برای بقاء محسوب نمیشود، بلکه نبردی است برای تسلط بر افکار و اذهان حال این نبرد میتواند برای برتری بر یک کلیت باشد یا میتواند تنها برای قبولاندن چیزی جزئی در ذهن مردم باشد. آنان در دیرینترین زمان، مجموعهای از خدایان را که با آریاییها میتانی همانندگی بسیار باید داشتهباشند، میپرستیدند. </p>
<p> اگرچه گفته میشود تعداد فعلی تیپ فاطمینون بین دو تا پنج هزار نفر است اما مقامات اطلاعاتی پاکستان اعلام میکنند که تعداد واقعی جنگجویان آنان بسیار بیشتر از این تعداد است. در واکنش به تشکیل تیپ زینبیون در پاکستان از سال 2015 حملات ضد شیعه در این کشور آغاز شده است. برای اهریمن قربانی کردن به هر بهانهای که باشد، نزد یک زرتشتی راستین سنتگرا کاری سخت نکوهیده و گناهی نابخشودنی است. ایدئولوژی معادشناختی یهود که از این تصویر ریشه میگیرد بر باور به یک خدای واحد، قهار و قدرتمند استوار است که با ابراهیم پیوند بسته و قانون (تورات) خود را به موسی سپرده و بر یک خط سیر ضروری در رفتار انسانی تأکید میکند که سرانجام به «نجات» به دست یک منجی در پایان عمر جهان خواهد انجامید. بر اساس چنین فتوا و حکمی از سوی مغان در دوران ساسانی بسیاری از مردم و پیروان دینهای دیگر قتلعام میشدند.</p>
<p> خدایان زمان در صورت ابتدایی خود در همه جا در دینهای ابتدایی دیده میشوند و غالباً جای ویژهای در میان خدایان ندارند. در مورد زمان رواج این نوع تقویم بین محققان اختلاف نظر وجود دارد و نظریهٔ رواج این تقویم در دوران هخامنشی مورد تو گنجينه روشن برخی دیگر از دانشمندان قرار نگرفتهاست. هنریک ساموئل نیبرگ ایرانشناس سوئدی، گفتگو و نظرات پیرامون زرتشتی بودن هخامنشیان را مملو از تعصب و خرافات حزبی میان دانشمندان عصر خویش دانسته و از این مباحث به عنوان یکی از دردناکترین و گمراهکنندهترین گفتگوهایی که تاکنون در علوم انسانی روی داده، یاد کردهاست. این گروه از دانشمندان معتقدند که این تقویم ابتدا در ایران شرقی مورد قبول قرار گرفته و اجرا میشده و سپس در دورهٔ اشکانیان و بهطور تقریبی در قرن اول میلادی در ایران غربی نفوذ کردهاست. بهاءالله برای ترک ایران عراق را انتخاب میکند و به همراه خانواده و دو برادرش ایران را به قصد عراق ترک میکند. دیاکونوف عقیده دارد که تا اواسط قرن ششم قبل از میلاد در مشرق ماد یعنی در ری اوستای کهن پذیرفته شده بود و از آنجا تعلیمات آن همراه با تغییراتی در غرب ایران گسترش یافت. در نقطه مقابل، تعداد زیادی از فقیهان جبل عامل و در رأسشان شیخ علی کرکی با استجابت دعوت صفویان به ایران مهاجرت کردند و زمینه ایجاد شاهنشاهی شیعی را فراهم آوردند. </p>

 




:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: